Op dit moment is de Trans in Arnhem een parkeergebied. Om te onderzoeken of hier woonruimte gerealiseerd kan worden heb ik een stedenbouwkundige analyse uitgevoerd. Uit mijn bevindingen is een schetsontwerp ontstaan. De belangrijkste punten uit de analyse zijn: geen openbare gebouwen op de Trans, Meer groen, Zichtlijn op de Eusebiuskerk en nieuwe looproute van centrum naar de Rijn en visa versa. Om te voorkomen dat Arnhem met een parkeerplaats tekort komt te kampen wordt er onder het maaiveld een parkeerkelder aangelegd.
Bouwblokken | Zwart gebouw massa’s
Bouwblokken | Zwart open ruimte
Infrastructuur | Ringweg, Hoofdwegen en stratenplan met parkeergelegenheid. De trans ligt hierdoor aan een belangrijke drukke route.
Bebouwing | Oranje religieus, roze cultuur gebouwen.
Bebouwing | openbaar/privé
In het centrum zijn er in verhouding meer openbare gebouwen dan private gebouwen.
Advies: Op Trans geen openbare gebouwen.
Natuur | nalyse groen- en water verbanden
Op grote schaal heeft het centrum een groene ring, deze wordt door de Rijn gescheiden.
Advies: ring sluiten via de Trans.
Zichtlijnen | Er lopen zichtlijnen naar de Rijn naar het centrum. Vanuit het noord-west punt loopt er een zichtlijn naar de Eusebiuskerk. Deze kerk is een herkenningpunt. Vanuit de auto op de trans is deze ook te zien.
Advies: zichtlijnen in ontwerp meenemen.
Looproute | De nieuwe looproute langs de nieuw aangelegde Sint Jansbeek loopt vanaf het centrum naar de rijn via de Trans. (de gestippelde lijn geeft alternatieve routes aan)
Advies: alternatieve loop route via bouwblok lijden naar de hoofdlooproute
Te maken zichtlijn kerk
Zichtlijn kerk in 3D
Te maken looproute
Looproute in 3D
Te maken groengebied
Groengebied in 3D
Schetsontwerp Trans naar aanleiding van adviezen